![]() |
![]() |
![]() |
Вардарска Долина |
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 89101112 14> |
Author | |
axel ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 08-Dec-2009 Location: kumanovo Online Status: Offline Posts: 3654 |
![]() ![]() |
dada fosil bravo za vizuelizacijata samo toa im odi od raka ostvaruvanjeto nekako tesko odi (pekolno tesko) ne mislam na konkretniov proekt tuku opsto od energetika
|
|
![]() |
|
FoSsiL ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 01-Mar-2009 Location: Аеродром Online Status: Offline Posts: 4699 |
![]() ![]() |
е да... за жал...
|
|
Македонија - Земја на чудата!
|
|
![]() |
|
maktens ![]() Newbiе ![]() Joined: 24-Aug-2012 Online Status: Offline Posts: 14 |
![]() ![]() |
http://www.youtube.com/watch?v=A8JtoednlbY
|
|
![]() |
|
maktens ![]() Newbiе ![]() Joined: 24-Aug-2012 Online Status: Offline Posts: 14 |
![]() ![]() |
http://chamisa.freeshell.org/dam.htm
|
|
![]() |
|
maktens ![]() Newbiе ![]() Joined: 24-Aug-2012 Online Status: Offline Posts: 14 |
![]() ![]() |
Uništavanje ekosustava i gubitak zemljeKljučni dio hidroelektrane je njena brana. Urušavanje brane može dovesti do velikih katastrofa za cijeli ekosustav nizvodno od brane. Sama kvaliteta gradnje, konstrukcije i održavanje brane nije dovoljna garancija da je brana osigurana od oštećivanja. Brane su vrlo primamljiv cilj tijekom vojnih operacija, terorističkih činova i tomu sličnih situacija. Također jedan primjer koji svjedoči opasnosti ljudskim životima je hidroelektrana Tri klanca u Kini. Naime, hidroelektrana se nalazi na rijeci Jangce. To je najveće kineska rijeka i shodno tomu je i rijeka najbogatija vodom, što opravdava izgradnju hidroelektrane na njoj. Međutim, vodeni bazen, tj. hidro akumulacijsko jezero te brane, je toliko veliko da svojom težinom opterećuje zemljinu koru. Ako se uzme u obzir da je to područje geološki nestabilno, tj. da se nalazi na spoju litosfernih ploča, jasno je da postoji opravdani rizik od potresa. Dok znanstvenici strahuju od potresa i urušavanja brane, političari tvrde da takav rizik ne postoji. Nanosi muljaRijeka svojim tokom nosi vodeni materijal u obliku pijeska i mulja. To s vremenom dovodi do taloženja toga materijala u vodenom bazenu, a posljedica toga je smanjivanje dubine vodenog bazena. Zahvaljujući tome, vodeni bazen gubi svoju ulogu. Akumulaciju vodene mase tijekom kišnih razdoblja, a korištenja iste tijekom suhih razdoblja godine. To se može izbjeći gradnjom raznoraznih kanala koji imaju ulogu premosnice, te se tako odvodi taj sediment. Rezultat je da svaka hidroelektrana ima svoj životni vijek, nakon kojeg postaje neekonomična. [9] [10] Promjena okolišaTakođer uočeni, negativni, aspekt prilikom gradnje brana je nužnost uništavanja gospodarskih, kulturoloških i prirodnih dobara. Prilikom punjenja hidro akumulacijskog jezera dolazi do nužnog potapanja svega onoga što se našlo ispod površine samoga jezera. Fauna toga područja je primorana na preseljenje, također kao i ljudi. Što se flore tiče, situacija je malo drugačija, prvenstveno u tropskim područjima. Stvaranje ugljikovog dioksida i metanaU tim područjima, gdje je temperatura viša, prilikom truljenja, raspadanja, biljnih ostataka zarobljenih pod vodom, u anaerobnim uvjetima, dolazi do stvaranja stakleničkih plinova. U prvom redu nastaju ugljikov dioksid,(CO2) i metan. Stvaranje ugljikovog dioksida zapravo nije zabrinjavajuće. On je ionako već kružio u atmosferi te ga je bilje tokom svoga rasta, u procesu fotosinteze ugradilo u svoje tkivo. To nije novooslobođeni CO2, kao što nastaje prilikom izgaranja fosilnih goriva. Zanimljivo je kazati da je emisija CO2, oslobođena u hidro akumulacijskim jezerima, veća nego u elektranama u kojima izgara fosilno gorivo, ukoliko prije punjenja bazena vodom šuma nije bila porušena i očišćena. Puno veći problem je stvaranje metana, koji odlazeći u atmosferu pridonosi efektu staklenika. Preseljenje ljudiDo 2008. se procjenjuje da je kod gradnji hidroelektrana preseljeno sveukupno izmedu 40 do 80 milijuna ljudi širom svijeta. Nesreće sa branamaNesreće sa branama mogu biti jedne od najvećih katastrofa uopće. Tako je nesreća na brani Banqiao u Kini odnijela 26 000 ljudi izravno i oko 145 000 od epidemije. Nesreća na brani Vajont u Italiji je odnijela oko 2 000 ljudskih života 1963. |
|
![]() |
|
FoSsiL ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 01-Mar-2009 Location: Аеродром Online Status: Offline Posts: 4699 |
![]() ![]() |
А од кај струја тогаш?
|
|
Македонија - Земја на чудата!
|
|
![]() |
|
kire85 ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 27-Nov-2007 Location: Düsseldorf Online Status: Offline Posts: 400 |
![]() ![]() |
Сметај дека ако се почне сериозно да се работи на тие проекти што ги споменуваш (што е под голем знак прашалник) ќе ни требаат минимум 10 години за истите да се пуштат во употреба. За тие 10 години ќе има сигурно и зголемена потрошувачка со што повторно би имале дефицит. |
|
![]() |
|
BOJAN ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 09-Sep-2008 Location: SKOPJE Online Status: Offline Posts: 3438 |
![]() ![]() |
INTERVJU: LJUPČO PETKOVSKI, rukovodilac Katedre za hidrotehničke objekte na Građevinskom fakultetu u Skoplju
Neizvodljiva gradnja kanala kroz Makedoniju Izgradnjom plovnog kanala Dunav–Morava–Vardar bile bi potopljene velike poljoprivredne površine i najmanje tri naselja u Tikveškom i Đevđelijsko-Valandovskom regionu Makedonija je sedamdesetih godina prošlog veka prihvatila obavezu da ne ometa realizaciju grandioznog projekta izgradnje kanala za vodeni transport od Soluna do Beograda, duž dolina reka Vardar i Morava. Prihvatila je da donese prostorne planove, koji neće dozvoliti zaposedanje prostora novim infrastrukturnim sistemima i naseljima, kako ne bi ugrozili stvaranje plovidbenog puta. Međutim dolinu Vardara zaposele su putna mreža i železnička pruga, jer nije blagovremeno zaštićena. Ukoliko bi projekat „Plovni Vardar”oživeo trebalo bi ih izmestiti i obezbediti im „isti nivo usluga” u prevozu putnika i robe, što je veliki trošak za državu. Ovo za „Politiku” kaže profesor Ljupčo Petkovski, rukovodilac Katedre za hidrotehničke objekte na Građevinskom fakultetu u Skoplju. Da li je, po Vama, prevaziđena ideja izgradnja kanala i koliko bi bila opravdana u ovom trenutku? Ne može se jednoznačno odgovoriti na to pitanje – da li je ideja o plovnom kanalu prevaziđena. Međutim, činjenica je da je ovaj projekat zanemaren u poslednje četiri decenije. Tehnička dokumentacija za plovni kanal Dunav–Morava–Vardar nije unapređena na viši nivo detaljnosti. Tokom ovog perioda zaoštreni su ekološki i sociološki aspekti vodoprivrednih projekata. Izmenjeni su standardi za plovne puteve koji garantuju njihovu rentabilnost i izgrađeni su novi transportni sistemi, to jest savremen autoput i naftovod od Soluna do Skoplja. Realizacijom plovnog kanala bile bi potopljene velike poljoprivredne površine i najmanje tri naselja u Tikveškom i Đevđelijsko-Valandovskom regionu, izazivajući negativne društvene uticaje – migracije i profesionalnu preorijentaciju stanovništva. Projekat bi promenio hidrogeološke uslove u pojedinim regionima, tako da bi u Đevđelijsko-Valandovskom regionu navodnjavanje moralo da bude zamenjeno odvodnjavanjem. Ove promene ukazuju na zaključak da bi bilo neophodno inoviranje studije izvodljivosti. Postoji li uopšte ovaj projekat u Vašim strateškim planskim dokumentima? U najnovijem Prostornom planu i Strategiji razvoja energetike nije tretiran vodni transport. Samo su analizirane mogućnosti za energetsko korišćenje vodnog potencijala Vardara. S obzirom na to da Srbija kreće sa izradom plana posebne namene i studije opravdanosti, da li je u makedonskoj javnosti bilo reči o tome? I kako ona gleda oživljavanje stogodišnje ideje o plovnom putu? Do pre izvesnog vremena uopšte nije pominjan projekat plovni Vardar. Ali, kako u Srbiji postaje sve aktuelniji mega-projekat plovnog puta od Dunava do Egejskog mora, tako se povećava i interesovanje vodoprivrednog i hidrograđevinskog esnafa u Makedoniji za ovu inicijativu. Malo ko iz hidrotehničke profesije u našoj zemlji može ostati ravnodušan na izazov da učestvuje u ovom spektakularnom projektu. Dakle, zbog prirode ove materije može se očekivati da će projekat dobiti punu podršku hidrograđevinskih inženjera. Nije teško predvideti da će opravdanost projekta biti dokazivana brojnim objašnjenjima. Neka od njih biće argumentovana, ali pretpostavljam da će mnoga biti nejasna i nepotvrđena. Šta Vi lično mislite? Mislim da nije potrebna euforija, već pragmatizam. Odluku ne treba doneti aklamacijom. Preko suprotstavljenih mišljenja treba da dobijemo najmudriji izbor. Smatram da bi relevantne institucije u Makedoniji trebalo pažljivo da analiziraju pozitivne i negativne efekte ovog mega-projekta i da provere njegovu ekonomsku opravdanost. Projekat zaslužuje veliku opreznost, jer će progutati ogromne finansijske resurse. Zadužio bi zemlju, a ukoliko ne da očekivanu dobit, može da zaustavi ceo dalji razvoj države. Naravno da Makedonija nema kapacitet da finansira tako skup infrastrukturni sistem, a prema mom mišljenju veoma je delikatan i njen interes u ovom projektu. Usmeravanje u projekat „Plovni Vardar” iscrpeo bi sve raspoložive resurse i zanemario realizaciju trenutno značajnijih hidrosistema. Kakav je protok robe kroz Makedoniju i da li bi opravdao izgradnju kanala? Za trenutni obim poljoprivredne i industrijske proizvodnje u Makedoniji, ali i okruženju, u regionu, nema validnih podataka da je vodeni transport ekonomski opravdan. Ima li Vardar dovoljno vode da ispuni sve funkcije kanala? Vardar nije punovodna ravničarska reka sa stabilnim dotocima. Reka je bujičnog karaktera, sa velikim varijacijama protoka, sa kratkim poplavnim talasima i dugim sušnim periodima. Zato je u pogledu bilansa voda veoma nepovoljan za organizovanje vodnog saobraćaja. Još je nepovoljnija hidrologija reke Pčinje u čijoj dolini je locirana trećina plovidbenog kanala u Makedoniji. Koliko je u graditeljskom smislu zahtevan? Osnovni zaključak izveden iz prethodnih studija jeste da plovni put Morava–Vardar predstavlja tehnički izvodljivo rešenje, a to skraćuje plovidbeni prevoz od Beograda do Soluna oko 1.200 kilometara, u poređenju sa putem preko Dunava, Crnog, Mramornog i Egejskog mora. Međutim, mislim da je zbog nepovoljnih hidroloških i topografskih uslova, kao i specifičnih objekata (brodske prevodnice i regulacije reka) projekat „Plovni Vardar” izuzetno komplikovan sa građevinskog aspekta, kako tokom izgradnje tako i u fazi eksploatacije. Marijana Avakumović Izvor: Politika, http://www.politika.rs/rubrike/Ekonomija/Neizvodljiva-gradnja-kanala-kroz-Makedoniju.lt.html |
|
![]() |
|
pred986 ![]() Newbiе ![]() Joined: 27-Dec-2012 Location: Tetovo Online Status: Offline Posts: 0 |
![]() ![]() |
|
|
![]() |
|
ink ![]() Senior Member ![]() Joined: 01-Dec-2010 Location: Bulgaria Online Status: Offline Posts: 530 |
![]() ![]() |
Препорачувам ти да ги рачунаш на MW/h, заштото струjaта се произведува и користи веднага,а не на годишна база. Мене повеке ме притесни фактот,дека на визуализациjaва нема ништо за пловен Вардар,а има изградба на брани. Двата проекта-Вардарска долина и пловен Балкан се малце противоположни както са презентирани и замислене сега. Edited by ink - 17-Mar-2013 at 21:47 |
|
![]() |
|
FoSsiL ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 01-Mar-2009 Location: Аеродром Online Status: Offline Posts: 4699 |
![]() ![]() |
Бројките се генерално земени за подобра претстава...
Иако знам дека дневното производство и побарувачка не е никогаш исто... сепак нема големи осцилации кај нас... А од друга страна пак... хидроцентралите се прилично флексибилни во нивното производство на електрична енергија, за разлика од термоелектраните кои ни се примарни примарни произведувачи и мора да бидат во функција постојано... Вардарска долина и Дунав-Морава-Вардар може да си бидат противречни проекти... но и немора... зависи како ќе се реализираат и дали взаемно ќе се имплементираат... Како и да е... и во двата случаи одделно е потребно изградба од акумулации и ‘‘лифтови‘‘ поради различната надморска височина по течението на сите реки... Edited by FoSsiL - 17-Mar-2013 at 22:27 |
|
Македонија - Земја на чудата!
|
|
![]() |
|
Cloverstack ![]() Admin Group ![]() ![]() Joined: 01-Sep-2007 Location: Скопје Online Status: Offline Posts: 12453 |
![]() ![]() |
|
|
![]() |
|
kire85 ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 27-Nov-2007 Location: Düsseldorf Online Status: Offline Posts: 400 |
![]() ![]() |
MEGAINVESTICIJA: Srbija će izaći na šest mora
Srbija je kineskoj firmi dostavila potrebnu dokumentaciju, a Kinezi imaju rok od dva meseca da urade studiju izvodljivosti o spajanju Dunava i Egejskog mora - Svaki od sedam srpskih gradova na kanalu Morava - Vardar-Aksios imaće izlaz na šest svetskih mora, Severno, Baltičko, Sredozemno, Jadransko, Egejsko i Crno, i na Atlanski okean, što će im otvoriti velike mogućnosti - kaže Dragan Dunčić, v.d. direktora Republičke agencije za prostorno planiranje, član Radne grupe za kanal Morava i jedan od koordinatora projekta. Srbija je juče kineskoj firmi „Čajna Gedžuba korporejšn“ (s kojom je nedavno pregovarao ministar rudarstva Milan Bačević) dostavila potrebnu dokumentaciju, pa je počeo da teče rok od dva meseca za izradu studije izvodljivosti o spajanju Dunava i Egejskog mora. Uporedo s tim, Republička agencija za prostorno planiranje radi na prostornom planu područja posebne namene plovnog kanala. Studiju izvodljivosti radi kompanija koja, kako tvrde u Ministarstvu prirodnih resursa, rudarstva i prostornog planiranja, ima 40-godišnje iskustvo i odlične reference, a najznačajnija je izgradnja najveće hidrocentrale današnjice - „Tri klisure“. - Studija bi trebalo da pokaže ekonomski efekat i mogućnosti ostvarenja projekta, koji podrazumeva ne samo plovnost već i razvoj poljoprivrede, hidroenergetike, nautičkog turizma, slobodnih carinskih zona i robnotransportnih centara. Oceniće i koliko će sve koštati, koje su prednosti, koliko će godina trajati gradnja... Iskustva pokazuju da se ovakvi projekti realizuju po više godina - ističe Dunčić. Kanal su mnogo kritikovali, ali Dunčić kaže da se sve zamerke nastale zbog nepoznavanja dokumentacije o projektu. Prigovaraju, kako tvrdi, oni koji nisu pročitali idejne studije izvodljivosti, koje su uradili preduzeće „Ivan Milutinović“ (PIM), Institut „Jaroslav Černi“, „Energoprojekt“, kao i ekspertski izveštaj Ujedinjenih nacija iz 1973. godine. Ideja o spajanju Dunava i Egejskog mora postoji još od 1904. godine. Prednosti kanala ♦ Vodeni transport ♦ Smanjenje troškova transporta ♦ Izgradnja po fazama ♦ Multifunkcionalni sadržaji ♦ Zaštita od poplava i erozije ♦ Navodnjavanje i vodosnabdevanje ♦ Hidroenergetski potencijal ♦ Nautički turizam i ruralni razvoj Pet deonica I deonica Ušće Velike Morave u Dunav, sastav Južne i Zapadne Morave kod Stalaća (149,6 km) II deonica Stalać, Južna Morava, vododelnica kod Preševa (196,1 km) III deonica Vododelnice do horizontalnog kanala između dva sliva (29,68 km) IV deonica Od kraja horizontalnog kanala na vododelnici kroz Makedoniju do makedonsko-grčke granice (201,68 km) V deonica Makedonsko-grčka granica, Solun, Egejsko more (73 km) http://www.kurir-info.rs/megainvesticija-srbija-ce-izaci-na-sest-mora-clanak-716269 Edited by kire85 - 10-Apr-2013 at 11:35 |
|
![]() |
|
gjoko ![]() Senior Member ![]() Joined: 18-Jun-2011 Location: kicevo Online Status: Offline Posts: 6554 |
![]() ![]() |
а која е таа река Аксиос????
шала на страна ова можи да го изгради само Кина и тоа потикната од геостратешки интереси,а не од економска исплатливост на објектот |
|
![]() |
|
stratus ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 19-Aug-2010 Location: Bitola/Skopje Online Status: Offline Posts: 755 |
![]() ![]() |
Аксиос(Грчки)=Вардар
|
|
![]() |
|
mirko ![]() Newbiе ![]() ![]() Joined: 04-Aug-2011 Location: skopje Online Status: Offline Posts: 12 |
![]() ![]() |
mislam deka i nasite vlasti treba pointenzivno da se angaziraat okolu ova, i vakvi regionalni inicijativi da se guraat sto poveke za da moze drzavava da bide vistinska krstosnicana baljanot a ne slepo crevo od transportnen aspekt kako sto sega stojat rabotite.
|
|
![]() |
|
nenad ![]() Senior Member ![]() Joined: 19-Dec-2009 Online Status: Offline Posts: 741 |
![]() ![]() |
Nasite ne treba da mrdnat nitu so maloto prste okolu ovaa naludnicava ideja. Ova e obicna politicka igra na eden srpski ministar. POstojat milion studii i mislenja na eminentni specijalisti vo ovaa oblast koi ne go odobruvaat gradenjeto na kanalot. Nema nikakva ni ekonomska ni soobrakajna opravdanost, veruvam deka toa ke go utvrdat i kinezite.
ne se ni tie tolku ulava. NO, vo sto e igrata. Za toj kanal se bara menuvanje na prostornite planovi koi veke postojat za toa podracje, i po insajderski informacii so kruzat, toa ke cini okolu milion evra i tie pari najverojatno ke zavrsat vo privatna firma koja ke go odraboti toa za ministerstvoto. A do gradenje nema ni da dojde pogodete cija e taa privatna firma?! Samo se plasam istata ideja da ne se povtori i vo MAkedonija |
|
![]() |
|
gjoko ![]() Senior Member ![]() Joined: 18-Jun-2011 Location: kicevo Online Status: Offline Posts: 6554 |
![]() ![]() |
знам стратус дека е вардар,само саркастично прашав бидејќи во текстот се наведува како да се две реки.поправилно би било да се опише како вардар(аксиос),заградите појаснуваат сами по себе дека се работи за две имиња. затоа нашишав `шала на страна` и буквално го споменав ова како шала а не сериозно нешто па да развиеме дебата `што сакал да каже писателот` во текстот |
|
![]() |
|
Dexter26 ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 19-Nov-2010 Online Status: Offline Posts: 2035 |
![]() ![]() |
Добра статија на Дојче Веле, напишана од македонски новинари за волја на вистината.
http://www.dw.de/%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D1%82-%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%B5%D1%87%D0%B5%D0%BD-%D0%B6%D0%B5%D0%BB%D0%B1%D0%B0/a-16852803?maca=maz-rss-maz-pol_makedonija_timemk-4727-xml-mrss Каналот наречен желба
|
|
![]() |
|
Cloverstack ![]() Admin Group ![]() ![]() Joined: 01-Sep-2007 Location: Скопје Online Status: Offline Posts: 12453 |
![]() ![]() |
![]()
Па се разбира дека каналот ќе го заобиколи центарот на Скопје и тоа за цели 25 километри! Никогаш не ни било планирано нешто поинаку. Навистина сум запрепастен како може професорка да си дозволи да јавно да „анализира“ некаква проблематика, а притоа не само што конкретната тема и е комплетно туѓа, туку да не се потруди барем пола саат на интернет да го проучи случајот, во кој пола саат сигурно барем 5 пати ќе налетала на податокот за тоа каде би поминувала трасата на пловниот пат. За жал професоркава не е прва, туку баш најголем дел од нашите домашни „експерти“ кои негативно се произнесоа за каналов откинуваа слични зелени. Од една страна утешно делува да се знае дека аргументацијата на оние кои велат дека изградбата е невозможа е како швајцарско сирење, но од друга страна човек мора да се запраша дали токму ваквото ниво на „стручност“ не е една од пречките за овој проект. Edited by Cloverstack - 04-Jun-2013 at 00:30 |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 89101112 14> |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |