build.mk Homepage
Forum Home Forum Home > Главни теми > Инфраструктура > Железници
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Железницата низ историјата

Bookmark and Share
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 18>
Author
Message
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
mon View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 27-Dec-2009
Location: Europa
Online Status: Offline
Posts: 763
  Quote mon Quote  Post ReplyReply #201 Posted: 09-Jan-2011 at 12:35
Originally posted by polval

Мон, последниот вагон е службен. Обрати внимание и на другите вагони, тоа се Baat. Точни датуми не знам но кон крајот на `70 во возот наместо службениот вагон беа уврстувани или  Gbs или Gas и тоа во утринскиот од Скопје и истиот се враќаше со пладневниот од Кичево. Другите возови Скопје - Кичево - Скопје немаа ваков вагон. Според возниот ред 1985/86 имало директен WLAB вагон од Кичево за Загреб и обратно. За Кичево одел со утринскиот забрзан а се враќал во Скопје со вечерниот од Кичево за да продолжат со 590/591 Битола - Љубљана - Битола.

Поздрав
Тино
Odlicni informacii Tino!
Jas nikogas ne bi rekol deka se toa Baat vagoni, najverojatno nivnata dolzina me laze.
 
Za onoj posledniot postenski/sluzben, me interesira dali e toa Dm vagonot?
Dm ima izbocina so prozor medjutoa samo vo gorniot del na stranata a na fotografijava od Vozniov red temnata linija povece mi lici na otvorena vrata, ili se lazam?
 
A na direktniot WLAB Kicevo-Zagreb se sekavam kako niz magla; istiot najverojatno bese del od kompozicijata na "Ohrid".
Eden del trgnuval od Kicevo a eden od Bitola i se sostavuvale vo Skopje. Na patot do Ljubljana bile dodavani vagoni i od ostanatite ZTP-a.
 
 


Edited by mon - 09-Jan-2011 at 12:48
Železničko modelarstvo:
MK: http://outmacedonia.blogspot.se
https://www.facebook.com/groups/1683232238510889/

exYU: http://malezeljeznice.net
Back to Top
Vladimir P View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 06-Apr-2008
Location: Скопје
Online Status: Offline
Posts: 3304
  Quote Vladimir P Quote  Post ReplyReply #202 Posted: 16-Jan-2011 at 00:34
Во нишката на Аеродроми се развила дискусија за железница - LRT кон аеродромот Александар Велики

Еве една карта на која мислам во 1957 година е трасата која постоела кон тој дел, пред автопати пред ...



И сегашната состојба на која сеуште се гледа каде била трасата



Дали тогаш сме биле по, или ....
Клуб на љубители на железниците во Македонија, Macedonian Railways Fan Club
https://www.facebook.com/767277056651521/
Back to Top
Cloverstack View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 01-Sep-2007
Location: Скопје
Online Status: Offline
Posts: 12453
  Quote Cloverstack Quote  Post ReplyReply #203 Posted: 16-Jan-2011 at 02:10
Продолжение на дискусијата:

http://www.build.mk/forum/forum_posts.asp?TID=488&PID=86286#86286


Back to Top
mitatos View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 06-Jan-2008
Location: Skopje
Online Status: Offline
Posts: 1739
  Quote mitatos Quote  Post ReplyReply #204 Posted: 26-Jan-2011 at 15:50
Најдов неколку слики низ нет од железници , само што многу работи се изменети од тогаш.

Бт.


Еве некогаш имало и железничка и во Кавадарци која сега ја нема,има само во неготино.



Еве железничката во куманово.



Железничката во охрид.



Скопје.







Тетово.



и Велес некако ми личи на трамвај, владимир ако знае нешто повеке или некој др нека не информира фала унапред.



"Најлошиот град од градовите е тој што нема ред,мир и сигурност за своите граѓани" (Али ибн Еби Талиб)
Back to Top
mon View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 27-Dec-2009
Location: Europa
Online Status: Offline
Posts: 763
  Quote mon Quote  Post ReplyReply #205 Posted: 27-Jan-2011 at 10:05
Mitatos, Ti blagodaram za fotografiive, vistinska retkost!
Posebno stanicata vo Kavadarci i tramvajot vo Veles za koi prv pat slusam deka postoele:
Thumbs%20Up
Železničko modelarstvo:
MK: http://outmacedonia.blogspot.se
https://www.facebook.com/groups/1683232238510889/

exYU: http://malezeljeznice.net
Back to Top
Vladimir P View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 06-Apr-2008
Location: Скопје
Online Status: Offline
Posts: 3304
  Quote Vladimir P Quote  Post ReplyReply #206 Posted: 28-Jan-2011 at 23:53
mitatos, прекрасни слики за мене некој и до сега невидени. Мал коментар од прво гледање:

1. Битола - локомотива 99.4 претпоставуванжм снимена некаде од 1927-1931 година.
2. Кавадарци - никогаш немало пруга а оваков тип на станица не е карактеристично за Македонија а и шинското возило мислам дека тој тип во МК го немало, за Волга да, но во другите екс-ЈУ имало и Шевролети.
9. Ова секако не е слика од Велес, мора да е некоја железничка велешка делегација (можда Колска) во некој екс-ЈУ град.

Другите сликисе во ред со подлабока анализа би се нашле и точните периоди, поводи, места, и лок.
Клуб на љубители на железниците во Македонија, Macedonian Railways Fan Club
https://www.facebook.com/767277056651521/
Back to Top
Danielbtmk View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26-Jan-2010
Location: Skopje
Online Status: Offline
Posts: 693
  Quote Danielbtmk Quote  Post ReplyReply #207 Posted: 16-Feb-2011 at 18:37
Случајно наидов на сликава... Скопската железничка во минатото, и два шпанци кои за жал денес не се во функција...

Back to Top
my Macedonia View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 09-Oct-2008
Location: 🇲🇰🇨🇭
Online Status: Offline
Posts: 4094
  Quote my Macedonia Quote  Post ReplyReply #208 Posted: 16-Feb-2011 at 18:46
Siguren si deka ne se vo funkcija?Mozebi se segasnite samo mu smenile nesto?Inace ne se losi za nasata zemja!
Back to Top
Vladimir P View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 06-Apr-2008
Location: Скопје
Online Status: Offline
Posts: 3304
  Quote Vladimir P Quote  Post ReplyReply #209 Posted: 16-Feb-2011 at 20:59
Тоа се првобитните моторни гарнитури пристигнати од Шпанија со потполно другачие боење и систем на мотори. Штета што не се гледаат броевите може да се деси да и денеска вози некоја после нејзината преправка.

Еве една од тија гарнитури

Клуб на љубители на железниците во Македонија, Macedonian Railways Fan Club
https://www.facebook.com/767277056651521/
Back to Top
ovaj_stariov View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 02-May-2008
Location: Prilep
Online Status: Offline
Posts: 1321
  Quote ovaj_stariov Quote  Post ReplyReply #210 Posted: 05-Mar-2011 at 11:54
ГУРБЕТЧИЈА ГРАДЕЛ ТУНЕЛ

Железничка пруга Велес - Битола почнала да се гради 1929 година, а профункционирала до 1932 година. Парите ги дала Франција, а работната рака била организирана од водачите на вардарска бановина со главен град Скопје. Првично, пругата требало да го опфати тунелот кај Гостиражни, покрај планината надолу кон Дебреште, Житоше и да излези на Кривогаштани, да ја фати близината на Крушево, после да сврти за Прилеп и да го продолжи за Битола. Тогашниот политички моќник Василије Трбиќ имал голем чифлиг во село Браилово и сакал линијата да биди во близина. Со итрина им рекол на инженерите. Знаеме дека возот оди на камен јаглен и испушта искри од оџакот. Може да заискри кај Кривогаштани и да изгори прилепското поле. Затоа линијата да минува од Гостиражни кон Браилово и да заискри оџакот на локомотивата, ќе се направи помала штета - велел Трбиќ. Инженерите му поверувале, а вишокот пари си ги ставил в џеб. Се ангажирале многу работници од различни профили. Трајан Колески (1861 - 1949) од селото Марул, познат како Трајан Бошески, години бил на печалба во САД. Бил квалификуван ѕидар на тунели и рудници. Се вратил во Марул, а власта го ангажирала, оти го знаела како ѕидар и мајстор за камен. Тој го ѕидал богомилскиот тунел од првиот до последниот ден. Работел по сите мостови на пругата. Ја ѕидал и кулата за вода кај железничкта станица во Прилеп. Другарите му се потсмевале дека работи за џабе за власта, а тој одговарал дека и Америка е изградена со трудот на туѓи работници од целиот свет. Работниците се враќаат со пари во татковината, но градбите остануваат со векови. Велел дека ја гради својата Македонија е туѓа, окупаторска. Работи од патриотизам, оти железничката линија е врска со напредниот свет.
Вода во кула за парните локомотиви
Кулата во Прилеп, градена од Трајан Колески, служела за полнење на вода на парните котли на локомотивите. Била функционална до 1960 година, кога, наместо парните, дошле локомотивите, кои ги влечеле вагоните со погон на течно гориво. Оттогаш е оставена и заборавена, наместо да се зачува. Дури е изобличена со тоа што е претворена во перална за автомобили. Таа треба да се претвори во музеј со остатоци од стара железника опрема.


http://www.zenitprilep.com.mk/2010-07-10-23-54-37/2011/-2011/-141/oko.html
build.mk, гради форумска историја
Back to Top
Vladimir P View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 06-Apr-2008
Location: Скопје
Online Status: Offline
Posts: 3304
  Quote Vladimir P Quote  Post ReplyReply #211 Posted: 05-Mar-2011 at 21:41
Прекрасен историски запис, за жал вакви записи се толку ретки и веќе побегнати од сеќавањето на лугето.
И моето досадно повторување, немаме институција - музеј која ќе собере сиве овие документи-сведоштва кој сеуште можда се достапни.

ovaj_stariov го заборавил да го стави потписникот на ова сторија, што е многу интересно - Томе Велјановски, Шведска.



Богомилскиот тунел

фото: Тале Атанасовски
Клуб на љубители на железниците во Македонија, Macedonian Railways Fan Club
https://www.facebook.com/767277056651521/
Back to Top
Danielbtmk View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26-Jan-2010
Location: Skopje
Online Status: Offline
Posts: 693
  Quote Danielbtmk Quote  Post ReplyReply #212 Posted: 11-Mar-2011 at 19:43

Освојувачите ни изградиле повеќе пруги отколку ние самите


Табановце - Богородица, Скопје - Кичево, Велес - Битола и Велес - Штип се главните железнички колосеци што ја пресекуваат Македонија и кои во најголем дел ја пополнуваат вкупната километража од 1.435 км железничка пруга

 
 
%20  

Во оваа бројка влегуваат и стотина километри индустриски линии и нешто повеќе од 200 км станични колосеци.

Во долгата историјата на македонските железници, која опфаќа период нешто пократок од век и пол и која е приближно двојно подолга од историјата на македонска државност, сите што владееле со оваа територија изградиле барем понекое парче пруга, а изгледа дека само Македонците се најмалку заинтересирани за сопствената железница.

Почетоците на возот како превозно средство на наша територија датираат од крајот на 19 век, односно изградбата на првата пруга Солун - Скопје - Митровица од страна на османлиите. Во 1869 година доделена му е концесија на бриселскиот банкар, баронот Хирш, кој покрај Солун - Скопје - Митровица имал задача да изгради пруги во вкупна должина од 2.000 км, со што би го поврзал Истанбул со Западна Европа. Од стоте милиони франци што биле одвоени за целиот зафат, железничката траса што минувала низ тогашната Македонија достигнала дури 27 милиони франци (според одредени податоци, ако можат да послужат за некаква ориентациска споредба, еден француски франк од 1860 година вредел колку две денешни евра, а франкот од 1907 година денес би вредел 3,5 евра). Иако станува збор за делница долга само 243 км, специфичната положба и структура на теренот ја издигнале просечната цена на секој километар на, за тоа време, огромни 110.000 франци. Во оваа цена најголем удел имаат големиот број пропусти за рекички и потоци, околу шестотини, педесет мостови за премин преку поголемите реки и клисури, од кои шест моста се преку Вардар, со вкупна должина од нешто над 1.000 метри. Кај Демиркаписката клисура, која е извонредно тешка за премостување, работеле дури 1.500 работници. За таа делница се среќаваат податоци дека ширината на патеката не изнесувала повеќе од 0,8 метри, што е многу тешко да се изведе и од безбедносен и од градежен план. Изградбата на пругата, чиј официјален почеток бил означен на 9 февруари 1871 година, траела нецели три години и таа била предадена во употреба во август 1873 година. Овој грандиозен проект на Османлиската Империја е меѓу првите од ваков тип на Балканот, ако се исклучи бугарската железница, која датира од порано.

Турско и српско


Сличен е случајот и со железничкото поврзување на Битола со Солун, кое повторно е реализирано со дозвола на Портата од Истанбул, чија идеја била да се поврзат овие два најважни града од румелискиот или европскиот дел на Турција. Должината на оваа пруга изнесува 218,5 км. И при изградбата на оваа делница германските инженери се соочиле со речиси непремостливи пречки. Дел од трасата се искачува и на висина поголема од 1.000 метри, а дека воденскиот крај е најтешкопремостлив најдобро говори податокот што за само 18 км пруга Вертекоп и Воден се споменува изградба на дури 11 тунели, со вкупна должина од 3.500 метри, 2 вијадукта, со распони од 60 до 70 метри и висина од 20 до 30 метри. Градењето почнало во мај 1891 година, а официјално завршило на 14 јуни 1894 година. Биле ангажирани 2.773 работници, меѓу кои, покрај најмногубројните Македонци, имало и Австријци, Германци, Турци, Срби, Италијанци, Грци и др. Само за потсетување, Македонија денес нема директна врска помеѓу Битола и Солун, а транспортот на стока мора да оди дури преку Велес, што за двојно ги зголемува и временските и финансиските бариери и ги намалува можностите за економско поврзување на овој денес поделен реон.

Поврзувањето на Велес и Битола е остварено дури за време на српската окупација на вардарскиот дел од Македонија, поточно во 1923 година. Бидејќи по Балканските војни и Првата светска војна наполно е сменета геополитичката конфигурација на оваа територија, и приматот паѓа на Скопје и на Битола во отсуство на Солун, тогашната кралска власт од Белград се одлучува да го поврзе најоддалечениот голем центар Битола со Скопје и остатокот од тогашната држава.

Кон крајот од истата 1923 година, поточно на 1 ноември, Србите пуштиле во употреба нов значаен железнички крак, Велес - Штип, со што биле поврзани трите географски целини на тогашната Вардарска бановина: истокот, Повардарието и западот.

Македонска држава

Дури и Централните сили имале свој придонес во изградбата на железницата. Поради речиси никаквата инфраструктура со која располагале на окупираните подрачја преку кои требало да се снабдува македонскиот фронт, била донесена одлука да се изгради 600-милиметарска пруга, кај нас популарно наречена теснолинејка. Планот бил пругата да се протега во два правци, централен и западен, за да може од повеќе страни да се врши брз и квалитетен дотур на луѓе, оружје и друг потребен материјал. Првата централна траса се протегала од Градско до Прилеп, преку Плетвар, на тој начин што ги спојувала и двата веќе функционални железнички правци Битола - Солун и Солун - Скопје.

Употребата на жичници за премостување на непроодниот терен е специфичен пример на тогашната германска и австроунгарска техничка супериорност. Дреново - Прилеп, Демир Капија - Рожден и Степанци - Прилеп се само дел од насоките премостени со жичници, изградени за време на Првата светска војна од страна на германски и австриски инженери, кои заедно со стотиците километри пруга, широка шестотини милиметри, формира сложен транспортен систем, кој покрива добар дел од територијата на вардарска Македонија.

Особено интересен е западниот крак на оваа иста пруга, бидејќи трасата од Скопје преку Тетово, Гостивар и Кичево продолжувала кон Охрид и Елбасан. Денес многумина во Македонија сметаат дека е речиси невозможно да се изгради пруга кон Охрид, не знаејќи дека таква линија веќе постоела пред речиси 100 години. Трасата била целосно завршена во 1917 година и била изградена за нешто помалку од една година. Таа била во употреба дури до 15 мај 1966 година, кога теснолинејката била укината и запустена. Така, и до денешен ден, до Охрид, нашиот најголем туристички и значаен индустриски центар за нашите услови, не може да се стигне со воз. Пругата завршува во Кичево, на околу шеесетина километри оддалеченост од Охрид.

По ослободувањето во 1945 година, македонската држава не седела со скрстени раце и до 1990 година биле изградени нешто повеќе од 200 км нови линии, паралелно со модернизирањето на старите траси, чија широчина денес изнесува 1,43 метар, потоа електрификација и сл. Но останува впечатокот дека во Република Македонија, гледано само низ километри, поголемиот дел траси ги имаат поставено странци.


Извор: НоваМакедонија

Back to Top
mitatos View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 06-Jan-2008
Location: Skopje
Online Status: Offline
Posts: 1739
  Quote mitatos Quote  Post ReplyReply #213 Posted: 21-Mar-2011 at 21:48
Еве 2 фотки што ги најдов на нет од возов, ако е истиов 
Ова е во Скопје


Ова другава во Јабланица

"Најлошиот град од градовите е тој што нема ред,мир и сигурност за своите граѓани" (Али ибн Еби Талиб)
Back to Top
Vladimir P View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 06-Apr-2008
Location: Скопје
Online Status: Offline
Posts: 3304
  Quote Vladimir P Quote  Post ReplyReply #214 Posted: 22-Mar-2011 at 18:59

- Прекрасна слика, штета штое неможе да се види бројот. Иначе слика е од локомотива серија ЈЖ 01 која имаме „зачуванао“ иста една во Велес.

- Втората слика што ја постираше е од како напиша Јабланица - БОСНА а локомотивата е JZ 73 серија, која е теснолинејка со ширина на шините од 760 мм кои кај нас никогаш не сме ги имале.

П: С. можда сликиве треба во нишката - Железницата низ историјата
Клуб на љубители на железниците во Македонија, Macedonian Railways Fan Club
https://www.facebook.com/767277056651521/
Back to Top
lslcrew View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 14-Jan-2008
Location: Skopje
Online Status: Offline
Posts: 10988
  Quote lslcrew Quote  Post ReplyReply #215 Posted: 19-Apr-2011 at 00:54
"Езерце" во ретро стил


Ресторанот во Градскиот парк повторно ќе го добие препознатливиот изглед на железничка постојка каде што пред повеќе од шест децении минувала теснолинејката


Ресторанот "Езерце" во Градскиот парк повторно ќе го добие препознатливиот изглед на железничка постојка каде што пред повеќе од шест децении минувала теснолинејката. Во Општина Центар, веќе се работи проект којшто се базира на архивските фотографии на кои се гледа објект на еден кат со интересно архитектонско решение кое му го дава полукружниот ѕид од страна на паркот, украсен со столбови поставени во ист ритам. Според градоначалникот на Општина Центар, Владимир Тодоровиќ, тоа ќе биде еден обид на локалната власт за враќање на истиот лик каков што е врежан во колективната меморија на многу генерации скопјани.

Не станува збор за некое спектакуларно вредно архитектонско наследство, но неговата вредност е во тоа што се обидуваме да го вратиме стариот објект којшто веќе неколку години претставува лоша слика во паркот. Во моментов паралелно со проектот ангажиравме екипи за да го расчистат сето она што е бесправно изградено од страна на поранешниот закупец и се надевам дека сето тоа ќе заврши до средината на идниот месец. Тогаш ќе распишеме јавно наддавање за избор на закупец-угостител којшто ќе има обврска да го изгради според нашиот проект и ќе стопанисува со него во следните 10 години, појасни Тодоровиќ. Според него изградбата на објектот би чинела околу 200 илјади евра, а новиот закупец кој ќе понуди највисока месечна кирија, половина од сумата би ја уплаќал на општината, а со другата половина постепено би ја враќал инвестицијата.
Тодоровиќ најави дека ќе побара од закупецот да ја преуреди и околината и да донесе локомотива за да се долови вистинската атмосфера.

Ресторанот "Езерце" повеќе од 2 години е вистинска депонија среде Градскиот парк. Градежните активности ги прекинаа општинските власти кои не дозволија да се гради мотел. По рушењето на дел од објектот Општина Центар го раскина договорот за закуп, но објектот остана во руинирана состојба.http://vecer.com.mk/?ItemID=6FB01DC27A59744B91AAADB2F39E873C

Back to Top
Vladimir P View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 06-Apr-2008
Location: Скопје
Online Status: Offline
Posts: 3304
  Quote Vladimir P Quote  Post ReplyReply #216 Posted: 19-Apr-2011 at 10:05
... каде што пред повеќе од шест децении минувала теснолинејката.

Изразот „теснолинејка“ не баш соодветен за написот, и секако непознат за читателите. Поразбирливо и препознатливо би било „повеќе од шест децении тргнувало пионерско вовче, бидејќо тоа беше почетна станица.
... и да донесе локомотива за да се долови вистинската атмосфера.

Е ова, старите би рекле - Да видам кој муж ќе се најде да го оствари.

http://locomotiva.webs.com/pionerskivoz.htm
Клуб на љубители на железниците во Македонија, Macedonian Railways Fan Club
https://www.facebook.com/767277056651521/
Back to Top
mitatos View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 06-Jan-2008
Location: Skopje
Online Status: Offline
Posts: 1739
  Quote mitatos Quote  Post ReplyReply #217 Posted: 19-Apr-2011 at 11:51
Дефинитивно овој проект треба да се возобнови ,навистина ќе биде голема атракција да се воспостави оваа траса како што било некогаш , ако не градат Трамвај ,барем ова е поефтина варијанта се до Сарај-Матка.
"Најлошиот град од градовите е тој што нема ред,мир и сигурност за своите граѓани" (Али ибн Еби Талиб)
Back to Top
Vladimir P View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 06-Apr-2008
Location: Скопје
Online Status: Offline
Posts: 3304
  Quote Vladimir P Quote  Post ReplyReply #218 Posted: 15-May-2011 at 15:43
СКОПСКИ ЛЕГЕНДИ

Мало вовче,ама голема атракција

пишува Данило Коцевски


На 27 јуни 1948 год. започната е да се гради пругата за малото или пионерското вовче во Градскиот парк во Скопје. Изградбата била завршена во рекорден рок. Вовчето е пуштено во сообраќај на 21 јули истата година. Била изградена и целосна инфраструктура, како и две станици: почетната Стив Наумов кај Езерце во паркот, како и последната Борка Талески. Вовчето сообраќало во должина од 5 километри и тоа од паркот до Долно Нерези. Во 1952 год., теснолинејката била продолжена со дрвен мост преку Вардар кај месноста Хром, и преку Ѓорче Петров и Сарај завршувала кај Кривината на Треска, односно на просторот пред селото Глумово.
Малото вовче беше голема атракција и голема возбуда за скопјани. Зошто го носи името пионерско вовче?


Во тогашна Југославија, по Втората светска војна, се градат повеќе вакви теснолинејќи. Во Хрватска, Словенија, Србија, Македонија, а во Црна Гора работите се започнати, но не се завршени. Целта била пионерите низ една атрактивна забава да ја развиваат љубовта кон инженерството, возовите и техниката воопшто. Интересен е податокот дека тие самите требало да бидат и кондуктери и надзорници и отправувачи на возови, за што биле обучувани на посебни курсеви. За таквата обука биле избирани најдобрите ученици. Пионерите носеле прописна железничка униформа, капа и марама, работејќи во две смени. Каде си се движело и низ кои станици минувало малото вовче?

Од станицата кај Езерцето, одело по специјално изграден насип, а првото стојалиште било кај Зоолошка градина, каде што имало и рампа. Стојалиште постоело и во близината на денешниот хотел "Александар палас", а потоа во правецот на Илинденска вовчето свртувало кон Долно Нерези и втората голема станица Борка Талески. По Ѓорче Петров и Сарај, запирало кај Кривината на Треска, каде што патниците обично биле пренесувани со пајтони, чези или запрежни коли, и превезувани до Матка.


Пругата и целата инфраструктура биле изградени со доброволна работа. Двете станици се подигнати за само седум дена. Во работата најмногу бил вклучен Народниот фронт на град Скопје. Скопските фронтовци, но и другите доброволци го понеле најтешкиот дел од работата. Голем придонес дала и Словенечката младинска работна бригада, која потоа, од Скопје заминала за Маврово. Од реката Вардар пренесени се 2.000м3 чакал за пругата, а извршени се 10.000м2 земјени работи. Постои податок дека во работата учествувале 27.169 фронтовци кои дале 107.688 работни часови.

Конечно, дошол и денот на свеченото пуштање во употреба на пионерското вовче. Се одржал голем митинг на кој присуствувале околу 20.000 луѓе.

Локомотивата била свечено накитена и подготвена за тргнување. На собирот од името на Месниот комитет на Скопје зборувала Васка Дуганова. Од името на Владата зборувал министерот за локален сообраќај Тоде Ношпал. Имало обраќање и од сојузни функционери. На крајот од митингот, командирот на скопскиот пионерски одред Натка Пенушлиска го прочитала писмото до Маршалот. Се спомнуваат имиња на пионери и младинци посебно заслужни за оваа изградба: Мирко Мандичев, Вулнет Старова, Олга Јагликова, Даринка Матова. По рапортот на шефот на железничката станица, пионерот Љубен Крстевски, возот тргнал на првото патување. Пругата на малото вовче е укината во 60-тите години пред земјотресот. Кон крајот на 60-тите и во 70-тите години извршена е голема "сеча" на малите возови. Тогаш престанува со работа и теснолинејката Гостивар-Кичево-Охрид.

За среќа, денес се останати две композиции од малите возови, едната во Кичево, а другата во Ѓорче Петров. Куриозитетен е податокот дека отвореното вагонче на композицијата во Ѓорче Петров останато е од пионерското вовче од Градскиот парк. Денес во светот посебно е актуелно повторното воведување на малите возови, во Босна и Херцеговина, во Србија, во Швајцарија, во Германија, во Австрија, во Полска, во Латинска Америка, тие се атракција. Еден од најдобрите познавачи на теснолинејките кај нас е архитект Владо Петковски. Тој секоја година присуствува на Собирот на кралските возови во Будимпешта каде што се тема возовите, но и кулинарството и другите аспекти кои го подразбираат развивањето на туризмот.

Помалку е познато дека денес сè уште постојат траги од легендарното скопско вовче. Освен почетната станица кај Езерце, која денес е во руинирана состојба, постои трасата на насипот по која вовчето се движеше, особено онаа низ паркот. Исто така, зачувана е железничката станица Борка Талески во Долно Нерези, каде што вовчето запираше, како и делови од дрвениот мост кај населбата Хром. Легендата за малото вовче би требало да ја запознаат и младите генерации.

http://www.vest.com.mk/?ItemID=35548CF8AC47564E9779D68D9FF5A834
Клуб на љубители на железниците во Македонија, Macedonian Railways Fan Club
https://www.facebook.com/767277056651521/
Back to Top
schultz View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 21-Mar-2011
Location: skopje
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote schultz Quote  Post ReplyReply #219 Posted: 15-May-2011 at 18:06
     Поздрав до сите форумаши за железница. Секоја чест за Владимир, Марјан и сите оние кој имаат прекрасни постови овде со така прецизни податоци за Македонска железница. Лаик сум во оваа тема, но ги сакам возовите.
     На првата страна од оваа нишка има две парни локомотиви кој се во лоша состојба и заглавени во Велес, ме интересира доколку истите се оживеат, дали би се користеле како музејски екпонати или како на пр. некоја туристичка атракција? Како е тоа реализирано во странство?
Back to Top
Vladimir P View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 06-Apr-2008
Location: Скопје
Online Status: Offline
Posts: 3304
  Quote Vladimir P Quote  Post ReplyReply #220 Posted: 15-May-2011 at 22:00
Originally posted by schultz

... ме интересира доколку истите се оживеат, дали би се користеле како музејски екпонати или како на пр. некоја туристичка атракција? Како е тоа реализирано во странство?

Се бориме, но колку ќе се успее, времето ќе покаже.
Клуб на љубители на железниците во Македонија, Macedonian Railways Fan Club
https://www.facebook.com/767277056651521/
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 18>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down



This page was generated in 0.223 seconds.

Copyright ©2007 - 2025  build.mk

Коментарите на форумот претставуваат лично мислење на нивните автори и не претставуваат официјален став на build.mk.