build.mk Homepage
Forum Home Forum Home > Главни теми > Инфраструктура > Железници
  Active Topics Active Topics RSS Feed: Моделарство, макетарство и колекционерство
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Моделарство, макетарство и колекционерство

Bookmark and Share
 Post Reply Post Reply Page  <1 3031323334 96>
Author
Message
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
katani View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 07-Jan-2013
Location: Bulgaria
Online Status: Offline
Posts: 124
  Quote katani Quote  Post ReplyReply #621 Posted: 09-Jan-2013 at 13:38

Здравейте приятели на железопътния моделизъм,

Казвам се Владимир Колев, от България, страстен почитател на железопътния моделизъм и член (зам.-председател) на "Клуб железопътен моделизъм - България" - http://railwaymodellingclub.com/ . Член съм също и на модераторския екип на http://www.railwaypassion.com/ - български сайт и форум за жп моделизъм.

Освен почитател на моделизма, за което по-подробно ще пиша малко по-долу, съм и голям почитател на истинските железници и всъщност благодарение на това открих и този сайт - търсейки материали за бъдещата жп линия между Куманово и Гюешево, случайно го намерих чрез Google, съответно видях и тази интересна тема за жп моделизма.

Сега да напиша нещо повече за себе си. На 39 години съм и се занимавам с жп моделизъм от повече от десет години, като имам изграден макет - http://www.railwaypassion.com/?cid=7&NewsId=66 на бг тематика, а по отношение на колекционерството събирам/преправям в само и единствено бг подвижен състав, например:

http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,1095.msg84420.html#msg84420

И др. заводски или допълнително моделирани от мен и група приятели-моделисти модели. Занимавам се също с изработване на модели на сгради, като по проект на приятел архитект всички сгради на макета ми са ръчно изработени. Също така и на клубния макет сградите са мое производство, например: http://media.snimka.bg/8464/023183300.jpg?r=0 . За да ме видите визуално ви представям едно интервю, дадено от мен за наша местна телевизия - http://www.railwaypassion.com/?cid=8&NewsId=86 . Толкова за мен!

Защо се регистрирах във вашия форум? Впечатлен съм от видяното в тази страница, от факта, че и в Македония има не малко почитатели на моделните железници, като се надявам да осъществим личен контакт, за да обменяме мисли и знания за любимото ни хоби. Също така бих искал да ви поканя да станете членове на форума за жп моделизъм, за който ви писах малко по-горе - http://www.railwaypassion.com/ . Там, може да се каже, е събрано цялото българско жп моделистко „войнство”. Надявам се също да разбера и дали в Македония имате организация или организации, обединяващи жп моделистите?

Тъй като езиците са ни близки, си позволих да пиша на български с надеждата, че лесно ще бъда разбран. А каквото не сте разбрали, просто питайте. Ще се постарая да отговоря на всеки.

 

С уважение,

Владо

Back to Top
mon View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 27-Dec-2009
Location: Europa
Online Status: Offline
Posts: 707
  Quote mon Quote  Post ReplyReply #622 Posted: 09-Jan-2013 at 15:13
Zdravo Vlado i dobredojde vo nasevo hobby-katce.

Ova hobby vo Makedonija ne e tolku mnogu razvieno kako vo Bugarija ama
na dobar pat sme - sekoj den ne ima se povece i povece.
Vo bliska idnina bi mozele da ocekuvame i nastanok na hobby-klub vo Makedonija
koj za zal za sega go nemame.

Dobrdojden si da ni ja pretstavis tvojata maketa i zeleznickite modeli koi gi poseduvas,
ce ni bide milo da vidime sto se imame vo sosedstvoto.

Se razbira, jazicite ni se bliski taka da mislam deka nema da imame poteskotii vo komunikacijata.

Uste ednas dobredojde na Forumov i prijaten prestoj!

Železničko modelarstvo:
MK: http://outmacedonia.blogspot.se
https://www.facebook.com/groups/1683232238510889/

exYU: http://malezeljeznice.net
Back to Top
katani View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 07-Jan-2013
Location: Bulgaria
Online Status: Offline
Posts: 124
  Quote katani Quote  Post ReplyReply #623 Posted: 09-Jan-2013 at 15:57

Благодаря за топлото посрещане! Съвсем скоро ще се включа с актуална информация... Smile

Back to Top
katani View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 07-Jan-2013
Location: Bulgaria
Online Status: Offline
Posts: 124
  Quote katani Quote  Post ReplyReply #624 Posted: 11-Jan-2013 at 10:45
Само да попитам дали всички линкове (препратки) от първия ми пост са видими за вас, за да зная дали мога да ги ползвам при описание на моделите, които съм правил?
Back to Top
BOJAN View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 09-Sep-2008
Location: SKOPJE
Online Status: Offline
Posts: 3439
  Quote BOJAN Quote  Post ReplyReply #625 Posted: 11-Jan-2013 at 11:27
Originally posted by katani

Само да попитам дали всички линкове (препратки) от първия ми пост са видими за вас, за да зная дали мога да ги ползвам при описание на моделите, които съм правил?


Katani, добредојде на форумотBow. Се надевам дека ќе придонесеш за понатамошен развој на оваа нишка. Сите линкови од твојот прв пост мене ми се отвораат, нема никаков проблем.
Back to Top
katani View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 07-Jan-2013
Location: Bulgaria
Online Status: Offline
Posts: 124
  Quote katani Quote  Post ReplyReply #626 Posted: 16-Jan-2013 at 12:13
Здравейте отново! С голямо извинение за забавянето прилагам текст от една моя статия за макета, публикувана през 2010 г. в първия и единствен брой на списание "ЖП моделизъм". 
Надявам се да ви бъде интересно!
 
Тъй като мнението стана много голямо, снимки тук няма да има, а ще ги слагам в отделни мнения по-късно:
 

Владимир, понастоящем на 37 години, е родом от София, по професия юрисконсулт. Активно се занимава с жп моделизъм в предпочитания от него мащаб HO от вече далечната 2003-та, годината, в която на практика възниква идеята и се дава началото на направата на макета му, обект на тази статия.

Обикновено първоначалното намерение за макетно развитие е съвсем елементарно, но постепенно и както често се случва, целите се променят, а проектът се уголемява ли уголемява. Така се получава и при Владимир – от план за изработване на най-обикновен кръг с двуколовозна разменна гара до проект на макет с внушителните размери от 4600мм дължина и 1000мм ширина. Самата идеята за релсово развитие се заема от намерена в интернет схема с наименование Ballenstedt, състояща се от гара с четири коловоза, елементарна индустриална зона с общо два коловоза, като останалото е открит път, всичко разположено на три нива с общи размери на рамата 2800мм на 1100мм. Разбираемо, с оглед наличното място в помещението, където ще се разполага бъдещият макет, Владимир извършва промени в схемата, като в резултат на това се оформя проект на тримодулна конструкция с размери съответно 1300мм дължина, 1000мм ширина с утеснение до 700мм към средата на двата странични модула и среден модул с размери 2000мм на 700мм. с подобно като на схемата Ballenstedt коловозно развитие. По този вариант започва да работи и Владимир като постепенно в рамките на около шест месеца са готови единият страничен и средният модули. За съжаление тогава се извършва и известна ревизия на проекта, като единият страничен модул отпада, а за да се осигури нужният габарит, на средния модул се доизгражда допълнителна рамка, като общата дължина на цялата конструкция намалява на 3200мм. Цялостната рама на макета е изградена от чамови греди с размери на страничните елементи 50х70мм и закръстосани вътрешни дъски с размери 20х70мм. За отделните нива е ползван шперплат с дебелина 5мм, а за отвесните подпорни греди дъски с размери 40х40мм.

До края на 2004г. е изградена цялата рамкова конструкция и започва постепенно да се полага релсовият път. Подходът при подсигуряването на релси обаче е непостоянен, като съобразно възможностите тогава се използват различни релсови звена, което в последствие създава сериозни проблеми при движението на влаковите композиции по готовия макет. Така например в по-голямата си част използваните релсови звена са на Piko – hobby, IL-5, но се срещат и звена на Atlas и Lima, а стрелките са на Pilz и Tillig, code 83. Като цяло обаче се използват релси код 100 с височина на глава релса 2,5мм, ширина на глава релса 1,2мм и основа 2,2мм. Предвидените наклони на железния път са в рамките на допутимото, като видимото изкачване е 30 на хиляда, а това в покритата част 40 на хиляда, което обаче не създава проблеми при експлоатацията на линията в бъдеще. Недостатък на плана е, че някои завои са изпълнени с минималния радиус от 360 градуса. Обстоятелство, което ще инициира бъдещи ремонтни дейности по отстраняване на слабите участъци. Друга слабост при работата е, че вместо да се запази възможността за разделяне на макета на две части, както е по проект, Владимир допуска фиксирането на релсите и баластирането да бъде изпълнено стабилно между двата модула, което пречи на реалното им отделяне. Това също довежда по-късно до преустройства. Заради ограничените финансови средства и най-вече заради липсата на информация тогава относно съществуващите магазини за жп моделизъм у Владимир се заражда и една идея, която ще се окаже почеливша в последствие, а именно повечето елементи по макета да си ги прави сам, а не да ги купува, което ще придаде уникалност и неповторимост на създаденото.

Като цяло обаче строителството продължава. Постепенно се оформят подземният етаж, средното и горно ниво. По проект е предвиден голям сводов мост, минаващ на самата гара, който бива купен и два по-малки, единият в завой, изработен самостоятелно от моделиста и един отново сводов мост - метален, готов. Устоите са изцяло ръчно производство, отляти. Използваната смес е със съставки вода, Ц200 и гипс в съотношение 2:1:2 и се прилага за всички детайли, които се отливат.

И така до края на 2005г. е положен целият релсов път, отляти и сложени са пероните, изградени са тунелните портали (също отляти), ревизионният канал, започва баластирането, поставя се началото на окабеляването на макета, работи се и по контролното табло. През този период се случва и нещо много важно - Владимир се запознава със Спас Смиленов – прохождащ тогава почитател на жп моделизма, студент в УАСГ, който със своите знания и умения изиграва решаваща роля за бъдещото цялостното оформяне на макета. Като за начало на тяхното успешно сътрудничество Спас се съгласява да изработи сигнализацията на макета във вид на дву и трисигнални модели на светофори. Заражда се и идеята вместо купени, макетът да се сдобие със сгради ръчна изработка.

Въпросът със сградите е рашаващ при моделирането, защото те се явяват лицето на един макет. Изборът им до голяма степен ще реши цялостната визия на готовия продукт. Първоначално Владимир се спира на моделите на сгради на една малко известна в България холандска фирма – Artitec. Продукцията й се отличава с изключително качество и уникалност на предлагания асортимент. Изборът изглежда предрешен! Промяната обаче идва, когато Спас, като бъдещ архитект и на „ти” с архитектурните решения, предлага на Владимир да му подготви чертежи на модели на бг сгради, които след направата им да послужат за сграден фонд на макета. Съвместното сътрудничество е успешно! Постепенно по чертежи на Спас, Владимир изработва прецизни модели на сградите на гара Вакарел, магазията на гара Горна баня, контролен пост, сграда и бункер за гориво от изоставена петролна база и трите намиращи се в района на гара Подуене разпределителна – среден район, малък контролен пост на гара Вакарел, тоалетната на гара Сарафово. Всички модели са изпълнени от различни по дебелина картони, като само покривът и улуците са готово изпълнение, купени от магазин. Някои от моделите биват и осветени.

Наред с изработката на модели на сгради продължава и останалата работа по оформяне ландшафта на макета. Постепенно биват изработени жп прелезите, пътят (отлят) от и за гарата и магазията, рампата (отлята), депото, скалите (отляти) започват да придобиват вид, затревяването също обхваща все по-големи части от пространството. Започва поставянето на храсти и дървета.

Така в общи линии в началото на 2007 г. макетът бива завършен и придобива вида си, с който е познат и днес. Наречен е от автора „Вакарелския макет”, макар че освен познатите сгради нищо друго не съвпада с реалния обект - гара Вакарел.

Но работата не свършва до тук - в последствие се предприемат няколко кампании за подобряване движението по отделни участъци от релсовия път, където са констатирани проблеми, например поетапно се започва изправянето на някой завои и контра завои, където са забелязвани чести дерейлирания на подвижен състав (т. нар. S-ве), коригират се образувани в следствие на непрецизна работа чупки при изправянето на някои наклони, увеличават се радиусите на част от завоите в долния етаж. С цел подобряване приемателната способност на гарата се монтират две двойки стрелки на открит път преди всяка от гърловините, с което се осигурява възможност за ползване по избор на всеки един от четирите й коловоза. Извършва се замяна на отделни некачествени релсови звена в закритата и открита част на макета. Поетапно се преминава към изцяло дигитално управление на подвижния състав.

И това не е всичко – понастоящем цялата конструкция на макета е разделена на три отделни модула с идеята лесно да се сглабя, разглабя и съответно премества. Извършва се цялостна подмяна на ел. инсталацията с перпективата да може да се интегрира към тази на изградени вече Фремо модули, съгласно NEM. Предстои изграждането на отклонителен коловоз, чрез който физически да се извърши свързване с други модули и макети.

Като завършек може да се каже, че изработването на един макет е дълга, трудоемка и много отговорна дейност. И както точно отбелязва известен наш жп моделист, че: „Един макет се прави цял живот!”, ангажиментът с него не е еднократен. В допълнение са нужни здрави нерви, търпение, много старание, правилни решения, усет към нещата и не на последно място често значителни финансови средства. Но резултатът си заслужава! Чувствата на застаналия пред „отрочето” си моделист не могат да се опишат с прости думи, а удовлетворението е пълно.



Edited by katani - 16-Jan-2013 at 14:35
Back to Top
katani View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 07-Jan-2013
Location: Bulgaria
Online Status: Offline
Posts: 124
  Quote katani Quote  Post ReplyReply #627 Posted: 16-Jan-2013 at 12:21

Без да искам съм дублирал мнението си. Моля, да се изтрие!



Edited by katani - 16-Jan-2013 at 12:27
Back to Top
katani View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 07-Jan-2013
Location: Bulgaria
Online Status: Offline
Posts: 124
  Quote katani Quote  Post ReplyReply #628 Posted: 16-Jan-2013 at 12:21
От известно време електрифицирам макета. Общ изглед преди електрификацията:
Макетът%20на%20Владо%202
 
Макетът%20на%20Владо


Edited by katani - 16-Jan-2013 at 12:29
Back to Top
katani View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 07-Jan-2013
Location: Bulgaria
Online Status: Offline
Posts: 124
  Quote katani Quote  Post ReplyReply #629 Posted: 16-Jan-2013 at 13:38
След електрификацията снимки на фрагменти от макета:
 
maket
 
maket
 
 
maket
 
maket


Edited by katani - 16-Jan-2013 at 13:38
Back to Top
marfimk View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 18-Feb-2012
Online Status: Offline
Posts: 137
  Quote marfimk Quote  Post ReplyReply #630 Posted: 16-Jan-2013 at 21:42
Макетата е супер  Katani добре дојде на форумов
Back to Top
mon View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 27-Dec-2009
Location: Europa
Online Status: Offline
Posts: 707
  Quote mon Quote  Post ReplyReply #631 Posted: 16-Jan-2013 at 22:51
Maketata e sosema dovolna za da se pocustvuva zadovolstvoto!

Mene me interesira delot zaokruzen so crveno.
Katani, dali mozes da postavis fotografija na objektot od poblisku?
Železničko modelarstvo:
MK: http://outmacedonia.blogspot.se
https://www.facebook.com/groups/1683232238510889/

exYU: http://malezeljeznice.net
Back to Top
katani View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 07-Jan-2013
Location: Bulgaria
Online Status: Offline
Posts: 124
  Quote katani Quote  Post ReplyReply #632 Posted: 17-Jan-2013 at 08:29

Всичко е правено ръчно - тунелният портал, колоните, покрива, вкл. предпазните релси вътре:

maket
 
maket


Edited by katani - 17-Jan-2013 at 08:33
Back to Top
marfimk View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 18-Feb-2012
Online Status: Offline
Posts: 137
  Quote marfimk Quote  Post ReplyReply #633 Posted: 18-Jan-2013 at 22:03
Се подновив баш после новогодишните празници  Локомотивата е комплетна , нема оштетувања ( освен една труба)... Се разбира - Механотехника е , правена за 
Life Like

Back to Top
gjoko View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 18-Jun-2011
Location: kicevo
Online Status: Offline
Posts: 6554
  Quote gjoko Quote  Post ReplyReply #634 Posted: 18-Jan-2013 at 22:19
браво,а како ќе ги поврзиш со останатите модели со квачилата?овие се од поинаквите
Back to Top
marfimk View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 18-Feb-2012
Online Status: Offline
Posts: 137
  Quote marfimk Quote  Post ReplyReply #635 Posted: 19-Jan-2013 at 21:00
Да квачилата се поинакви..oвие се  Horn Hook... повеќето вагони што ги имам се со вакви квачила.. така да ќе ги поврзувам со тие вагони
Сега имам 8 локомотиви и 26 вагони во колекцијата..... имам избор Banana
Back to Top
gjoko View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 18-Jun-2011
Location: kicevo
Online Status: Offline
Posts: 6554
  Quote gjoko Quote  Post ReplyReply #636 Posted: 19-Jan-2013 at 21:21
ми бегаш.јас сум 7/20
Back to Top
mon View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 27-Dec-2009
Location: Europa
Online Status: Offline
Posts: 707
  Quote mon Quote  Post ReplyReply #637 Posted: 19-Jan-2013 at 23:46
Kvalitet ili kvantitet?   
Železničko modelarstvo:
MK: http://outmacedonia.blogspot.se
https://www.facebook.com/groups/1683232238510889/

exYU: http://malezeljeznice.net
Back to Top
gjoko View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 18-Jun-2011
Location: kicevo
Online Status: Offline
Posts: 6554
  Quote gjoko Quote  Post ReplyReply #638 Posted: 20-Jan-2013 at 01:37
па сега,кога немаме квалитет мора со бројка да се почни.далеку сме ние од дигиталниот свет.

патем Мон колку коштаат подобри мотори кои можат да се намонтираат на локомотивите од Механо(Машима на пример или некои други)?
Back to Top
mon View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 27-Dec-2009
Location: Europa
Online Status: Offline
Posts: 707
  Quote mon Quote  Post ReplyReply #639 Posted: 20-Jan-2013 at 10:06
Cenite variraat od prodavec do prodavec Gjoko, gi ima za 20 a i za 30 evra (novi-neupotrebuvani).
Druga opcija e eBay kade se slucuva da aukcijata zavrsi okolu 10 evra,
se razbira za upotrebuvani motorcina.
.
Eve link kade sto mozes da gi vidis dimenziite pa vrz osnov na niv da go baras motorot koj ti odgovara.
http://www.zephyr.dti.ne.jp/~katumi60/p00.html

Edited by mon - 20-Jan-2013 at 10:07
Železničko modelarstvo:
MK: http://outmacedonia.blogspot.se
https://www.facebook.com/groups/1683232238510889/

exYU: http://malezeljeznice.net
Back to Top
katani View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 07-Jan-2013
Location: Bulgaria
Online Status: Offline
Posts: 124
  Quote katani Quote  Post ReplyReply #640 Posted: 22-Jan-2013 at 10:54

Да продължа с представянето си. Освен макета моделирам и подвижен състав и по-специално преправям готови заводски модели до модели на български подвижен състав. За да съм честен с вас трябва да уточня, че работим цял екип с разделяне на задачите, например аз подготвям модела до боя, мой приятел го боядисва, друг прави табелите, трети слага осветление, звук и пр.

А ето и какво е направено до сега:

 

Дизелов локомотив 06.111:

 

Модел:

06111 

 

Оригинал:

06111 

 

Парен локомотив 14.41:

 

Модел:

 1441

 

 

Оригинал:

1441 

 

Дизелов локомотив 07.106 (моделът има разлики с оригинала):

 

Модел:

07106 

 

Оригинал:

 07xx

 

Подготвят се и други модели, за които ще пиша след като станат реалност.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 3031323334 96>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down



This page was generated in 0.218 seconds.

Copyright ©2007 - 2020  build.mk

Коментарите на форумот претставуваат лично мислење на нивните автори и не претставуваат официјален став на build.mk.